˙·▪●ღ جدیدترین ها ღ●▪·˙

گروه اینترنتی منصور قیامت

˙·▪●ღ جدیدترین ها ღ●▪·˙

گروه اینترنتی منصور قیامت

سانسور شدید تصویر زنان هنرمند در تلویزیون دولتی

چند شب پیش تلویزیون را روشن کردم تا صدای متفاوتی فضای خانه را پر کند. از اقبال بلند من اختتامیه دومین جشن گل آقا در حال پخش بود. بر خلاف عادت همیشگی که همان "دوران در کانالهای محدود تلویزیون"است، روی همین برنامه قیکس کردم و باقی ماندم. هنرمندان قابل و ارزشمندی در برنامه حاضر بودند. هر یک از این هنرمندان سهمی از حجم تصویری و زمانی این پخش تلویزیونی را به خود اختصاص داده بودند. از اینکه تلویزیون ماتم زده ایران، اقدام به پخش اختتامیه جشن گل آقا کرده هم تعجب کردم و هم خوشحال شدم. 


روال برنامه این بود که علیرضا خمسه به عنوان مجری، از هنرمندانی دعوت می کرد تا برای قرائت رای هیات داوران روی صحنه بیایند و به هنرمند برگزیده دیگر سینی گل آقا را هدیه کنند. در این میان ثریا قاسمی و مریلا زارعی برای اهدای جایزه بازیگر پیشکسوت سینمای طنز به روی صحنه آمدند. به محض ورود این دو نفر به روی صحنه، تصویرهای مراسم از دورترین دوربینی که در سالن حاضر بود، پخش شد و هیچ نمای نزدیکی از این دو نفر نمایش داده نشد. اندازه تصویر تمام قد ثریا قاسمی و مریلا زارعی در تلویزیون های 42 اینچ بزرگتر از ناخن انگشت شصت یک مرد 30 ساله نبود. از اینکه چرا تلویزیون ایران حاضر به پخش تصویر نزدیک و بزرگ این دو هنرمند نیست، بسیار شگفت زده و متاسف شدم. این روند حتی در زمان حضور رویا نونهالی روی سن هم ادامه داشت و سهم او نیز از پخش تلویزیونی این مراسم بیشتر از یک نام و یک نخود نبود. در این میان تنها تلویزیون دچار اشتباه فاحشی شد و تصویر ژاله صامتی را از نزدیک به مدت نیم ثانیه نمایش داد. آن هم به این خاطر که وی به عنوان بهترین بازیگر زن انتخاب شده بود و کوچک کردن تصویرش خیلی تابلو بود. البته ناگفته نماند که این تلویزیون محترم حتی تصویر مرضیه برومند را هم پخش نکرد؛ او که با کارگردانی مجموعه هایی از جمله مدرسه موشها، خونه مادربزرگه، آرایشگاه زیبا و ... یکی از معتمدترین چهره های زن سینمای ایران برای مدیران صدا و سیما است. 


البته در اخبار خواندم و در تصاویر عکاسان دیدم که فاطمه معتمد آریا و مهتاب نصیرپور هم در این برنامه به روی صحنه آمدند اما در تصاویر تلویزیونی هیچ اثری از این دو نفر ندیدم. هنرمندان زن دیگری از جمله آناهیتا نعمتی و پانته آ بهرام و مریم امیرجلالی و شهره سلطانی نیز بودند که در میان تماشاگران جشن گل آقا نشسته بودند و تلویزیون از پخش تصویر آنها خودداری کرد. این در حالی بود که بارها و بارها تصویر هنرمندان مرد تکرار و تکرار شد.